Știi să recunoști simptomele deshidratării?

 

 

hidratare             

        Nu mai puțin de două treimi din corpul uman este compus din apă. În cadrul organismului, apa îndeplinește multiple roluri: menține pielea sănătoasă, contribuind la eliminarea toxinelor, facilitează digestia, ajută la termoreglarea organismului,  lubrifiază articulația, ochii și multe altele.  Cantitatea de apă din corpul nostru nu este constantă – de multe ori pierdem apă fără să o înlocuim prin hidratare, cauzând astfel disfuncții la nivelul organismului.

         Pierderea de  1% - 2% din cantitatea totală de apă de la nivelul corpului este suficentă pentru a declanșa senzația de sete. Acestă senzație indică cel mai evident faptul că lichidele pierdute de la nivelul organismului trebuie înlocuite cât mai curând posibil. Deshidratarea are loc atunci când corpul pierde prea multă apă, fără ca noi să înlocuim cantitatea de apă pierdută. Deshidratarea provoacă disfuncții organismului și destabilizează echilibrul dintre zaharurile și sărurile din corp.

         Deshidratarea poate fi de mai multe feluri, de la deshidratare ușoară până la deshidratare severă. Deshidratarea ușoară este comună pentru toți oamenii și apare zilnic datorită activităților fizice pe care le desfășurăm, datorită transpirației sau urinării, fiind ușor de tratat. Cu toate acestea, atingerea unui grad extrem de deshidratare ne poate pune în pericol viața, necesitând prezentarea de urgență la medic.


Simptomele deshidratării


Deshidratare ușoară spre moderată

Deshidratare severă

 uscare gurii (xerostomia)

 sete extremă

 stare de somnolență și dureri de cap

 iritabilitate și confuzie

 piele uscată

 piele uscată care nu revine la loc după ce o  pițigi

 constipare

 presiune arterială scăzută sau hipertensiune  arterială

 cantiate mică de urină

 cantitate foarte mică de urină sau chiar deloc,  urină foarte închisă la culoare

 crampe musculare

 hiperventilație

 

          Indiferent dacă este vorba despre o deshidratare ușoară, moderată sau severă, organismul cere înlocuirea imediată a cantității de lichide pierdute. Deshidratarea cronică este rezultatul în timp al neînlocuirii lichidelor pierdute, putând avea urmări extrem de grave: pietre la rinichi, colesterol, constipare, leziuni ale ficatului sau ale articulațiilor etc. Dacă deshidratarea puternică pe care o simțiți este însoțită de diaree,vărsături și febră mai mult de 24 de ore, adresați-vă de urgență medicului.

         Cauzele instalării deshidratării sunt multiple, putând fi vorba de cauze obișnuite precum activitatea fizică de rutină, o activitate fizică mai solicitantă, alimentație bogată în carbohidrați sau de cauze speciale precum diaree, vărsături, transpirație, diabet sau urinare frecventă. În timp ce cauzele pierderii apei prin transpirație, vărsături și urinare frecventă sunt de la sine înțelese, diareea provoacă deshidratare prin retenția apei din alimentele pe care le mâncăm, iar suferinzii de diabet pierd o cantitate însemnată de apă din organism datorită medicației diuretice care le este prescrisă de cele mai multe ori.

         Din moment ce deshidratarea este o afecțiune comună, este important să ne preocupăm de hidratarea organismului nostru ori de câte ori constatăm simptomele frecvente ale deshidratării – uscarea gurii, dureri de cap, starea de oboseală și somnolență. Cantitatea de apă de care avem nevoie în fiecare zi nu se poate calcula cu exactitate, 2 litri de apă pe zi fiind considerată cantitatea minimă necesară pentru organism. O regulă bună pentru a monitoriza gradul nostru de hidratare este să urmărim culoarea urinii – culoarea galben deschis spre transparent indică o bună hidratare, în timp ce o culoare închisă indică deshidratarea moderată sau chiar severă a organismului.

         Hidratarea organismului este o activitate deosebit de importantă pentru menținerea sănătății întrucât înlocuiește cantitatea de apă pierdută cu o nouă cantitate de apă administrată. Pentru a ne asigura că administrăm organismului o cantitate de apă satisfăcătoare este recomandat să purtăm mereu la noi o sticlă de apă, preferabil cu apă filtrată, atunci când suntem în afara locuinței sau în timpul oricărei activități fizice, acordând o atenție deosebită eventualelor simptome alarmante  – diaree, vărsături, urinări frecvente sau transpirație în exces.