Cum să te hidratezi eficient în sezonul rece

 

 


 

       Deshidratarea reprezintă, succint, pierderea lichidelor din organism în cantități mari și mici prin diaree, vărsături, transpirație, respirație, reglarea temperaturii corporale, stres, efort fizic sau intelectual etc. Efectele deshidratării apar atât în interiorul organismului (senzația de sete, senzația de oboseală, amețeli, crampe musculare etc.), cât și la exteriorul acestuia (piele uscată sau descuamată, buze uscate, păr uscat etc.)
       De cele mai multe ori, conștientizăm că suntem deshidratați numai în momentul în care ni se face sete. În realitate, atunci când resimțim setea este târziu - fenomenul deshidratării s-a instalat deja în organism. Mulți dintre noi ar fi tentați să creadă că deshidratarea organismului este un fenomen specific verii, însă deshidratarea se poate instala și iarna, prezentând chiar un pericol mai mare pentru organism în timpul sezonului rece. De ce?
       În primul rând, în timpul sezonului rece ne este mult mai greu să ne dăm seama că suntem deshidratați, astfel încât întârziem să luăm la timp măsurile de hidratare. Senzația de sete, de oboseală sau de amețeală par a fi singurele simptome după care ne dăm seama că suntem deshidratați, uitând de transpirație și de energia pe care organismul o consumă pentru a se apăra de frig. Iarna, așadar, organismul pierde o cantitate de apă semnificativă datorită mecanismului de reglare a temperaturii: vasele de sânge se contractă pentru a conserva căldura și pentru a menține temperatura corpului normală.
       În al doilea rând, organismul nostru elimină mai multe lichide în timpul sezonului rece. Acest lucru se datorează umidității crescute pe timp de iarnă ce favorizează scăderea cantității de apă a organismului prin procesul de transpirație, respirație și urinare. În plus, efortul fizic și intelectual pe parcursul sezonului rece contribuie la creșterea consumul de apă al corpului.
       Atât pe timp de iarnă, cât și pe timp de vară, hidratarea organismului rămâne la fel de importantă. Procesele vitale ale organismului deprind de aportul de lichide, dar si de cantitatea în care sunt administrate. Ideal este ca pe timp de iarnă 75-80% din aportul de apă de care organismul are nevoie să provină din lichide (apă,ceai,supă) și 15-20% să provină din alimente (fructe, legume). Iată câteva modalități de a te hidrata eficient în sezonul rece prin care poți preveni senzația de somnolență, de amețeală, de gură uscată, uscarea pielii sau a părului sau posibile disfuncții ale organismului:

 


 

 

1. Concepe-ți un program de hidratare

       Orice călătorie începe cu primul pas. Pentru majoritatea oamenilor este greu să depisteze cu exactitate momentul în care se instalează deshidratarea în organism și realizează că trebuie să se hidrateze doar atunci când deshidratarea devine evidentă (sete, oboseală, dureri de cap). Nu aștepta să ți se facă sete! Respectă binecunoscuta regulă de ,,minimum 2l apă/zi”.
       Pentru a putea să măsori cu exactitate câtă apă consumi într-o zi, te poți ajuta de o sticlă de 1l (preferabil sticlă, nu plastic) din care să bei apă filtrată, umplând-o de cel puțin două ori pe zi. În acest mod, vei putea să distribui cantitatea de apă pe care o consumi în momente ale zilei , vei putea ști cu exactitate câtă apă ai băut și câtă mai trebuie să bei și vei dezvolta un automatism eficient care te va păzi de deshidratare.

 

 

2. Ajustează cantitatea de apă pe care o consumi la activitățile planificate

       Cantitatea de apă pe care trebuie să o consumăm este direct proporțională cu efortul la care ne supune o anumită activitate la care participăm. Spre exemplu, dacă plănuiești să mergi un weekend la ski trebuie în mod natural să te hidratezi mai mult decât o faci de obicei. Mișcarea de pe pârtie presupune efort fizic, ceea ce determină eliminarea apei sub formă de transpirație.

 

 

3. Evită băuturile alcoolice

       Există o legătură puternică între alcoolul consumat și cantitatea de apă din organismul nostru. În momentul consumului de alcool, are loc un proces denumit metabolizarea alcoolului prin intermediul căruia rinichii cresc ritmul de eliberare a apei din organism sub formă de urină. În acest mod, crește pierderea de apă a organismului, necesitând suplimentare.
       Putem alege să nu ne supunem organsimul la procesul de metabolizare a alcoolului care provoacă deshidratare chiar și prin consumarea unui singur pahar de alcool. Cu toate acestea, dacă ne aflăm la un eveniment, este important să nu consumăm mai mult de două pahare de alcool și, obligatoriu, să le consumăm împreună cu câteva pahare de apă!

 

 

4. Nu uita de beneficiile ceaiului

       Ceaiul reprezintă cea mai potrivită băutură de sezon pe timp de iarnă. Beneficiile consumării ceaiului sunt multiple: hidratează, detoxifiază organismul, îmbunătățește sistemul imunitar, contribuie la terapia bolilor cardiace, stimulează funcția organelor interne etc. Cele mai indicate tipuri de ceai în sezonul rece sunt ceaiul verde și ceaiul din plante medicinale. Pentru un plus de antioxindanți și aromă, adaugă în infuzie zeamă de lămâie, grapefruit, portocală, mandarină, felii de ghimbir, scorțișoară sau turmeric. Este o combinație extraordinar de sănătoasă, în special dacă păstrează neîndulcită. 

 

 

5. Consumă săptămânal supă

       Hidratarea organismului nu are loc doar prin consumarea de lichide, ci se completează și prin alimentație. Unul dintre cele mai sănătoase și hidratante preparate pentru hidratare în timpul sezonului rece este supa. Pe lângă o hidratare rapidă, supele contribuie la detoxifierea organismului și la întărirea sistemului imunitar prin rapiditatea cu care nutrienții din supă sunt asimilați de organism.

       Cele mai potrivite supe pentru sezonul rece sunt supele sățioase, care luptă în același timp împotriva bolilor de sezon. Cele mai indicate supe sunt: supa de ciuperci (previne infecțiile virale și afecțiunile cardiovasculare), supa de pui cu ardei iute (efect antiinflamator, vindecă afecțiunile respiratorii) și supa de usturoi (tratează infecțiile virale, infecțiile tractului urinar sau infecțiile cronice).

 

 

 

6. Consumă zilnic legume și fructe

       Un alt mod de hidratare prin alimentație este prin consumarea zilnică de legume și fructe (considerate ,,purificatorii sângelui”). Pe lângă hidratarea organismului datorită conținutului ridicat în apă, legumele și fructele trebuie incluse în alimentație deoarece reglează nivelul colesterolului, sunt bogate în fibre și sărace în calorii, sunt furnizori de vitamine și minerale și reglează digestia.
       Unele legume și fructe conțin o cantitate mult mai mare de apă în comparație cu celelalte. Pentru o hidratare eficientă, consumați preponderent următoarele legume și fructe: castraveți (96% apă), țelină și ridichi (95% apă), spanac și ardei (92% apă), pepene verde (92% apă) și grapefruit și căpșune (90% apă).

 


 

       

       Deshidratarea organismului este un fenomen care survine indiferent de sezon, prezentând un pericol mai mare pe timp de iarnă întrucât este mai greu de depistat înainte ca deja să se instaleze. Hidratarea este o acțiune obligatorie pe timp de iarnă care trebuie efectuată înainte ca simptomele sale să se manifeste – somnolență, sete, oboseală, piele uscată și crăpată, păr uscat sau chiar disfuncții în mediul intern al organismului – pentru a asigura o bună funcționare a organismului.
       Importanța hidratării este, probabil, cea mai vehiculată temă atunci când vine vorba despre îngrijirea sănătății organismului și nu degeaba. Însă pe cât de comun este subiectul hidratării, pe atât de greu este de realizat o hidratare eficientă în viața de zi cu zi. Hidratarea corectă nu este altceva decât o acțiune planificată conștiincios ce presupune asigurarea aportului zilnic de apă necesar atât din lichide,cât și din alimentație și păstrarea acestui aport în parametri optimi.